Bakkerij Driekant: sociaal, lokaal, loyaal

Lang voordat de termen duurzaam-, maatschappelijk- en sociaal verantwoord ondernemen werden uitgevonden, draaide bakkerij Driekant al op deze principes. Ze gaan dit jaar hun 26ste jaar in als bakker met een ‘eigen wijs’: ze doen het allemaal net ietsje anders. Zo waren ze een van de eerste bio-bakkers van Nederland. Ontwikkelden ze de overheerlijke wereldbol, bedoeld om honger de wereld uit te krijgen. En waren ze hun tijd ver vooruit als het gaat om arbeidsparticipatie & eerlijke kansen voor iedereen. Ook nu zijn ze hun tijd 'in bakkersland' weer ver vooruit met hun nieuwe lijn: Vitale bakkerijproducten van Nederlandse bodem. Lees hier het verhaal dat onze VoedingsECOIST Rineke Dijkinga voor ‘MOOI Eten uit de lokale keten’ maakte na een paar bezoeken aan dit bedrijf.
Korte terugblik
Geld verdienen was niet de heilige graal waarvoor dit bedrijf werd opgericht. Oprichter Henk Smit was een sociaal, maatschappelijk, bevlogen, ambachtelijk en kunstzinnig mens die de bakkerij oprichtte. Bakker worden om mensen enkel te voeden en een inkomen te hebben, was gewoon niet zijn drijfveer. Een gemeenschap opbouwen waarin werknemers gelijkwaardig aan een prachtig ambachtelijk product kunnen bijdragen wél. Vijf jaren geleden namen zijn zonen Marijn en Piet Smit het over. Henk bleef als sterk betrokken als inspirator bij het bedrijf. Tot grote droefenis van iedereen overleed Henk in februari 2022. Zie deze 'in memoriam'. Het jaar waarin ze hun 25-jarige jubileum zouden vieren. Het gemis is er nog elke dag. Maar zijn passie, visie en missie waren zo sterk verankerd in het wezen van bakkerij Driekant, dat ze voortleven in zijn zoons en alle medewerkers. Je voelt het in alles wat ze doen.
Werk is meer dan een inkomen
Bij Driekant zijn ze ervan overtuigd dat ieder mens recht heeft op arbeid. Omdat een baan simpelweg veel meer is dan een inkomen. Werk draagt bij aan vertrouwen, identiteit, zingeving, zelfontwikkeling, trots en sociale vaardigheden. Daarom zou er voor iedereen een eerlijke kans op werk moeten zijn, vond Henk. Zonder werk ontneem je mensen een wezenlijke levensbehoefte. Hij begon in 1974 met zijn eerste bakkerij. Na een aantal normale bedrijven gehad te hebben, werd hij in 1992 gevraagd een bakkerij op te zetten op een instituut. Daar kwam hij in aanraking met mensen die in een commerciële economie geen baan kunnen krijgen. Hij zag wat het met mensen deed als ze in hun baan geen commerciële bijdragen leveren en werk als activiteit wordt beschouwd om ze bezig te houden. Zo neem je ze niet echt serieus in wat we wél kunnen.
Mensen gedijen het best op een verantwoordelijkheid in teamverband en het feit dat ze serieus bijdragen aan het resultaat van een bedrijf. Dat ligt voor ieder mens op een ander vlak. De nadruk ligt niet op wat deze mensen aan beperkingen hebben, maar op wat ze wél kunnen. Voor iedereen, met welke beperking dan ook, vinden ze wel iets wat mensen wél kunnen bijdragen. Daarom is iedereen ook verantwoordelijk voor zijn/haar stukje in het proces en op de uiteindelijke kwaliteit van hun ambachtelijke eindproduct. Want of je nu schoonmaakt, meesterbakker bent of zorgt dat het etiket mooi op het product komt: alles draait om de tevredenheid van de klant die een lekker, ambachtelijk en mooi eindproduct koopt.
Zo’n 50% van de arbeidsplaatsen (uitgedrukt in fulltimebanen) werkt via een arbeidsparticipatie project. Dat betekent dat de vaste kern van personeel veel tijd kwijt is aan de instroom van de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het vergt veel van ze om met een wisselende groep mensen toch elke dag een constante kwaliteit af te leveren. Maar het is ook een enorme verrijking om voor ieder mens werk te vinden wat past bij zijn/haar capaciteit en ontwikkelingsfase.


Creativiteit & vorming
Ervaring en vaardigheden opdoen op de werkvloer is niet het enige wat Driekant hun arbeidsparticipanten biedt. Buiten het werk om krijgen deze mensen creatieve trainingen op het gebied van persoonlijke ‘mens-ontwikkeling’. Ze worden uitgenodigd tot inspiratie, creativiteit en zingeving door allerlei workshops. Denk aan schilderen, boetseren, theater maken, sporten enzovoort. Ze worden aangemoedigd om hun creativiteit te ontwikkelen vanuit het niets. “Wat wordt er in je aangeboord als er niets is? Wat maak, doe of creëer je dan?” Ook zijn grenzen, zowel het bewaken als het verleggen ervan, vast onderdeel van het programma. Creativiteit en vorming zijn belangrijke aspecten in een ambachtelijk bedrijf als Driekant.
Creatief overleven is als bedrijf in zijn geheel is ook zeker aan de orde. De afgelopen jaren van Corona en de energiecrisis vergden veel creativiteit als het gaat om inzet van mensen, inkoop van grondprijzen etc. Hun grootste troef, mensen in kleine hechte groepjes laten samenwerken aan een product, werd door Corona hun grootste achilleshiel. Wat hen bij de huidige crisissen helpt, is het feit dat ze nog nooit met de stroom mee zijn gegaan. Ze hebben altijd al een andere koers gevaren en nooit de makkelijkste weg genomen. Inzet, creativiteit, commitment en betrokkenheid van alle werknemers is onontbeerlijk om zulke tijden door te komen. De trots op hun eindproduct, waar iedereen een bijdrage aan heeft geleverd, is een van de belangrijke redenen van hun jarenlange succes.
Leuk om te weten over het logo?

Dé belangrijke aspecten waar het bij Driekant om draait en de drie woorden die daar bij horen zijn:
- Ambachtelijke productie (biologisch brood en banket)
- Persoonlijke ontwikkeling en vorming (coaching, yoga, teamactiviteiten, dagopening)
- Inspiratie door kunst en creatieve expressie (tekenen, schilderen)
Prachtig om dat terug te zien in hun logo die deze 3 aspecten in zich draagt in de vorm van penseelstreken.
Brood is meer dan een product om monden mee te voeden
Brood kan veel meer zijn dan een product om monden meet te voeden. Ook hierin wil bakkerij Driekant het voortouw nemen. Ze willen het bewustzijn van al hun klanten ‘voeden’ door in te zetten op lokaal, duurzaam, vitaal voedsel. En de consument daarin te betrekken. Ze werkten al jaren samen met Arjen en Winny van Buuren van Landgoed Velhorst. Een deel van hun brood werd al met de tarwe, spelt, rogge en haver van Velhorst gemaakt. Dit artikel in MOOI Eten | MOOI Leven (link) zorgde voor het laatste zetje bij hun volgende stap: Terug naar de basis met hun nieuwe lijn ‘Vitale voeding’. Producten waar je op alle niveaus de vitaliteit mee vergroot. En die ons wezenlijk voeden. Ze zijn trots op deze lijn erbij: hiermee doen ze letterlijk en figuurlijk iets om de noeste arbeid en energie van de boer, de bodem, de natuur, de zon, de molenaar en de bakker in het eindproduct levend te houden! Zie ook dit artikel over het leven in voedsel.


Hoe de een de ander inspireert
Bakkerij Driekant hoopt dat hun voorbeeld ook andere bakkers in Nederland inspireert. Gewoon laten zien dat het kan door te DOEN. Dat er bestaansrecht is voor een lijn die zuinig is op de aarde, op onze gezondheid en op mensen die buiten de boot dreigen te vallen. Een heus staaltje van loyaliteit, vinden wij!


